Overgang

Fra hjemmet til vuggestuen

Vuggestuens personale holder samtale med forældrene inden opstarten. Jer forældre vil også være en del af barnets første dage, hvor det er korte besøg i starten. Høng Børneunivers snakker foruden med jer forældre, om barnet og opstarten.

Fra dagplejen til børnehaven
Dagplejerne kommer på besøg med børnene, og introducere barnet til børnehaven. Dette sker med flere besøg, så barnet får en god overlevering til vores børnehave. Jer forældre vil også være en del af barnets første dage, hvor det er korte besøg i starten. Høng Børneunivers snakker også med dagplejeren omkring barnet, hvor der ligeledes også snakkes med jer forældre om barnet og opstarten.
Du kan læse mere om Dagplejen i område Syd, ved at klikke på dette link.

Fra vuggestuen til børnehaven
Barnet vil have en kendt pædagog med fra vuggestuen, til besøg i børnehaven før opstarten. Derudover er alle de voksne i huset, kendte voksne for barnet. De har relationer på legepladsen, ved morgenåbning- og lukningen.
Der vil være en overgangssamtale imellem pædagogerne fra vuggestuen til børnehaven.
Alt sammen sikre en god og tryg overlevering for barnet. Efter opstarten vil der blive tilbudt opfølgningssamtaler med forældrene.

Fra børnehave til skolen
Der bliver afholdt samtaler med alle forældre omkring skolestart. Her snakkes der om skoleparathed, og opstarten i skolen.
Omkring et halvt år før, vil pædagogerne og børnene besøge Høng Kommuneskole, som vi har et godt samarbejde med.
Vi arbejder b.la. ud fra de 10 skoleparathedskompetencer to gange om ugen, året op til skolestart. Du kan læse mere om de 10 skoleparathedskompetencer under vores dokumenter.

Den gode overgang mellem børnehaver og Høng skole:
Årshjul

Oktober

• Møde mellem skolegruppepædagoger, teamledere, børnehaveklasseledere og afdelingsleder til dels afstemning af forventninger og dels datofastsættelser af fælles arrangementer.
  • Børnehaveklasseleder besøg på forældremøder for skolegrupperne (eftermiddagsmøder kl. 16.00) i børnehaverne.

November

• Eftermiddagsarrangement på skole/SFO for skolegrupper samt forældre (skole og børnehaver).
  • Infomøde for forældre(skolen)
  • Indskrivning nov./dec.

Forår

• Teamlederne booker gymnastiksalen 3 datoer, hvor skolegrupperne mødes og laver fælles aktiviteter.

Marts

• Skolegrupperne inviteres til at komme og se All Stars på skolen.
  • Forældresamtaler i børnehaverne, hvor der samtales om indholdet af overlevering på skolen.

April/maj

• Børnehaveklasselederne på besøg i børnehaverne – Mie og Janne kontakter børnehaverne for dato.
  • Børnehaveklasselederne kommer til møde i børnehaven om de kommende elever – Mie og Janne kontakter børnehaverne for dato.
  • Mundtlig overlevering af sprogtrappen, som indgår i overleveringsmødet.
  • Skolegrupperne på besøg i skolen (skole og børnehaver) dage i april/maj fra kl. 9.45-11.25 – herefter besøg i SFO til madpakkespisning og leg til kl. 13.00

Maj

• Åbent Hus i børnehaveklassehuset og i SFO (skolen) i maj fra kl. 16.00-17.00.
  • Møder om børn med særlige behov (skole/SFO og børnehaver). Teamlederne kontakter Pernille, hvis der skal holdes samarbejdsmøder før skolestart.

• Infomøde for børn og forældre (skolen) – i juni måned fra kl. 19.00-20.30.

Du kan læse følgende i vores dokumenter:

• Skoleparatheds kompetencer
  • Mål og principper for den gode overgang

Skoleparatheds kompetencer.pdf

Shape Created with Sketch.